Wednesday, December 9, 2009

panduan membeli buku agama..


alhamdulillah saya diberi kesempatan dan ruang untuk nge-blog kembali. semoga entry pada kali ini memberi manfaat buat semua.^_^
i'll try make it short..
topik- topik seputar yang sering dibincangkan kini semakin hangat. membuatkan ramai yang tertanya bagaimana mendapatkan buku atau sumber rujukan yang baik dalam proses memahami agama. oleh kerana buku- buku yang berbasiskan agama semakin banyak dan 'bersepah- sepah' di market boleh membuat seseorang itu pening untuk memilih buku yang mana terbaik untuk dirujuk atau dijadikan pedoman dalam hidup. bahkan, bagi yang baru mula berjinak- jinak dengan agama akan merasakan beban untuk menimba ilmu ini dan akhirnya 'kelewatan semangat'..

sebelum mengenal dengan buku, jom kita ketahui terlebih dahulu dalil tuntutan menuntut ilmu dan fadhilat menuntut ilmu neyh..

dalil tuntutan membaca
"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan"
(al'Alaq 96: 1)

"Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah"
(al'Alaq 96: 3)


menurut Imam Syaukani dalam kitabnya Fatul Qadir ayat ini bermaksud bacalah apa yang diwahyukan..ataupun
perkara yang dibaca haruslah berdasarkan wahyu.
walaupun tajuk ini tentang 'buku' namun jangan lupa sistem belajar dari pengajar merupakan susur galur yang diperlukan untuk mendapat keberkatan. kita tidak boleh terlalu ekstrim seperti belajar sendiri sahaja dengan hanya membaca kerana ditakuti salah dalam memahami atau salah dalam penafsiran. oleh itu
talaqqi(berguru) juga penting dalam proses belajar. seperti menghadiri kuliah ulama', kelas agama, atau yang lebih simple belajar dengan orang yang lebih pengetahuannya dari kita. dalil tentang talaqqi ini ada pada (alQiyamah 75:16-18) check ok! ingatlah hanya dengan ilmu kita dapat memahami serta mengamalkan hidayah Allah.

dalam menuntut ilmu selalulah berdoa...
"......dan Katakanlah: "Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan."
(Thaha 20: 114)


fadhilat orang yang berilmu
jika Allah inginkan kebaikan bagi manusia, Allah akan beri hidayah dengan mendekatkan diri manusia itu pada ilmu agama. Allah juga membezakan orang yang berilmu dan tidak berilmu sebagaimana dalam ayat:
".....Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran."
(azZumar 39: 9)

"barangsiapa yang Allah menginginkan kebaikan bagi dirinya, maka Allah akan membimbing untuk mempelajari agama"(HR Bukhari dan Muslim)


then,
back to the basic, ilmu agama ini apa- apapun akan kembali kepada Alquran dan juga Sunnah.
sekadar mengingatkan, tidak ada yang lebih mengetahui melainkan Allah.

bagaimana kita tahu kena solat?
sebab Allah cakap dalam alQuran( alBaqarah 2: 110)

bagaimana kita tahu pergerakan dalam solat, wudhuk dan sebagainya?
sebab dijelaskan dalam hadith nabi.."solatlah sebagaimana kamu melihat aku solat(HR Bukhari) dan hadith- hadith lain.

puasa??
Allah jawap lagi dalam alQuran (alBaqarah 2: 183)

betul ke ada tahajjud?
(alFurqan 25: 64)


betul ke kita disunnahkan beri salam, bersedekah, berzikir? dan cara- caranya??
cari.....


macam mana nak cari?
huhu..

jadi setiap amalan pasti ada dalil yang mensyariatkannya, mungkin dari alQuran atau hadith, dan mungkin juga dicontohi oleh para sahabat. kerana para sahabat itu merupakan orang yang paling dekat dengan nabi dan lebih memahami situasi ketika hadith itu berlaku.

kitab- kitab yang terbit dari sumber ini(alQuran dan Hadith) dapat dibahagi kepada beberapa bahagian supaya senang untuk dijelaskan.

  1. kitab primer
  2. kitab sekunder
  3. kitab tertier
  4. kitab quartus

jadi apabila kita pergi ke kedai buku agama, senang untuk kita memilih buku jenis apa yang dicari. sebab kat kedai ada macam- macam jenis buku. belum lagi macam- macam penulis, penerbit, tajuk..

kitab primer
kitab yang langsung
mensyarahkan ayat alQuran dan hadith
contoh: tafsir ibnu katsir(alQuran), Fathul bahri(shahih bukhari)

kitab sekunder
kitab yang menggolongkan
perbahasan kepada akidah, feqah atau akhlak dll.
contoh: fathul majid(bahas tentang aqidah), fiqh manhaj(bab-bab feqah), al-umm(ni kitab imam syafie), riyadus solihin(mengelaskan kepada adab, keutamaan2, akhlak, salam)
kitab ni sering ada takhrij(dinilai kembali kedudukan hadith) so,
hati-hati sewaktu beli kitab ini, tanyakan sama ada ada kitab takhrij nya ataupun tidak. sebab mungkin sewaktu menulis buku ini terjadi kesilapan dan dibetulkan kembali oleh penulis atau ulama' setelahnya.

kitab tertier
spectrum nya lebih sempit dan lebih spesifik lagi dalam
mengkhususkan perbahasan agama seperti membincangkan bab- bab tertentu dan dibahagi mengikut topic. biasanya bersaiz lebih kecil dan nipis.
contoh: zakat, puasa, sifat solat nabi,tahajjud nabi, thaharah
kitab tertier ini mengambil rujukan dari kitab primer dan sekunder dan sering mendatangkan lebih dari satu pendapat.
>>
buku ini paling sesuai untuk pemula sebab lebih ringan dan mudah dirujuk..(^_^)



kitab quartus
kitab ini kitab agama yang
dikaitkan dengan beberapa bidang profesional seperti perubatan, sains kadang- kadang tentang pengalaman hidup atau kajian semasa dll. ayat Quran atau hadith- hadith biasanya disertakan tetapi cuma untuk mengaitkan dengan isi- isi penting dan tidak diperdalam.
contoh:kesihatan menurut sunnah(Dr daniel) the choice((ahmed deedat)
buku- buku seperti ini
tidak digalakkan membacanya kerana bercampur baur dengan pemikiran penulis namun tidak dinafikan ada kebaikannya.

panduan lain:
footnote. biasanya buku yang baik adalah menyediakan footnote sebagai rujukan pembaca. contohnya apabila penulis menyajikan hadith, dia tidak lupa melampirkan siapa yang meriwayatkan dan derajat hadith tersebut, sama ada shahih, hassan( yang boleh diterima hujah) atau dhaif. atau kitab hadith tersebut.

penulis dari ulama' terkenal, imam ahlussunnah seperti imam-imam hadith, ibnu taimiyyah, ibnu jauzy, ibnu qayyim, imam- imam mazhab(Hambali, Syafie'), nasiruddin al-albani, abdul aziz abdullah bin baz(mufti arab saudi), yusuf qaradawy, Dr MAZA, abdul qadir jawaz(indonesia).

jika penulis yang mungkin tidak terkenal, biasakan dengan membeli buku yang mempunyai tahqiq(disunting) atau recommendation dari ulama' besar.
kalau tidak tahu mungkin boleh bertanya kepada sebelum membeli.

penerbit
kadang ada penerbit yang menjaga mutu isi kandungan buku terbitannya seperti penerbit atTibyan, alKautar, darusSunnah, pustaka imam syafie(ini contoh- contoh di msia dan indo)

kedai buku
juga ada kedai buku yang sangat menjaga buku- buku yang dijual. kenali kedai- kedai seperti ini agar memudahkan kita memilih buku. kalau di indo mungkin boleh membeli di kwitang
(toko ahlussunnah).

namun, perlu diperhatikan kesalahan- kesalahan dalam penterjemahan. ini merupakan kekurangan apabila mempelajari hasil dari terjemahan. dari bahasa arab ke bahasa msia atau indo.. jadi sebaiknya, apabila ingin
mempelajari kitab- kitab tafsir atau hadith sebaiknya belajar dalam bahasa asalnya iaitu bahasa arab... :p jadi, mungkin pada 'bekas' pelajar bahasa arab dapat memanfaatkan ilmu bahasa arabnya ketika disekolah.

hati- hati kepada buku yang mempunyai fahaman- fahaman tertentu. mereka sering menyandarkan dalil tetapi berlaku maradhus syubhah( penyakit syahwat) dalam memahami dan melaksana kan ilmu agama. seperti syiah, islam liberal dll...

sekian, segala kekurangan dengan berlapang dada saya menerima teguran dan masukan. panduan memilih ini bukanlah sesuatu yang wajib diikuti tetapi mungkin dapat memudahkan bagi individu yang mencintai ilmu.. konsep yang sama dapat diaplikasi dalam mencari sumber rujukan yang lain seperti internet. pastikan terdapatnya nota rujukan seperti ayat ke berapa dalam surah tertentu, atau hadith yang diriwayatkan oleh siapa.

ingat, jangan 'kelewatan semangat'. berkobar- kobar belajar agama akhirnya lelah, dan berhenti sama sekali. mungkin lebih baik secara bertahap dan berterusan... lakukan mengikut kemampuan diri. jangan terlalu memaksa, seperti membaca buku- buku yang berat dan level yang tinggi. Dan jika confuse jangan malu untuk bertanya dan menyebabkan anda fobia untuk mengenal agama.

kesimpulannya kita dituntut untuk membaca ayat- ayat Allah serta selalu berdoa kerana tiadanya hidayah melainkan atas kehendak Allah. Pertama- tama sewaktu membeli buku, tetapkan dulu jenis buku yang diinginkan sama ada tafsir alQuran sahaja, perbahasan pertopic seperti solat, atau inginkan buku- buku himpunan hadith shahih. Kemudian perhatikan isi kandungan dan footnote yang disediakan, penulis dan penerbit.

So sekarang boleh la aplikasikan dengan membeli buku- buku tertier..


akhir kalam selamat study pada teman- teman...

thanx kepada holyprince kerana menyampaikan ilmu..^^ thanx again pada mak atas koreksinya!

(
menulis sambil menunggu loading cerita "cinta sempurna".).^_^

3 comments:

  1. ok, good piece of writing..boleh disebar2kan..

    ReplyDelete
  2. salam...umi..truskn menulis...semoga dpt memberi manfaat buat semua...
    luv u...hehe...

    ReplyDelete
  3. salamm, thanx farhani dan nurqamarina!!^^

    ReplyDelete