Wednesday, December 2, 2009

kerana aku wanita~


Rindu..rindu..rindu…rindu…!!

Riak- riak air mata mula kelihatan. Entah kenapa hari ini sangat sedih. Sangat sensitif. Wajah didongak kan ke langit yang membiru. Sayu. Semuanya terlihat suram dan kelam..


Perlahan langkah diatur. Dari jauh kelibat seseorang yang dikenali membuatnya menunduk. Tidak berani menoleh. Kelibat itu melintasi dirinya tanpa pamit.


Hitam kah hati? Mungkin bahana dosa- dosa hari ini atau lalu…

Jiwa cuba mengungkai pintalan tali kesedihan yang melanda. Semuanya bercampur baur.


Mata kembali memandang ke arah langit. Mengharap suatu ketenangan.. dentuman guruh menambah rasa gundah yang melanda..


Mungkin kerana kebodohan.. diri ini sering lupa dan alpa.. menyesali benda yang tidak boleh diputar kembali benar- benar menyiksa jiwa.


Maafkan diri ini kerana tidak sempurna. Benak air mata mula terlihat lagi. Suatu perasaan yang sukar dimengerti. Mungkin kehendak tidak dituruti. Atau mungkin lelah menunggu. Penat merindu. Saat ini hatinya seperti kaca tipis yang menanti waktu untuk pecah berderai.


Diraup wajah sambil beristighfar. Mengharapkan ampunan dari Allah yang maha esa. Yang maha memahami hatinya saat ini. Tersentak dari lamunan yang menuntun hati.


Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari rasa gundah gulana dan kesedihan, lemah dan malas, kedekut dan penakut, lilitan hutang dan penguasaan orang lain..(HR Bukhari)

.........

Teringat semalam( 1dec 09) ketika kuliah Dr Noto Alfiah, beliau yang beragama Kristian menyatakan dalam kuliah anestesinya bahawa anestesi pertama dalam alam ini adalah oleh Allah, yang mana pada ketika diciptakan Eva(Hawa) dari tulang rusuk kiri Adam tanpa rasa sakit.


Kemudian sambung beliau lagi kenapa wanita itu dari tulang rusuk, kenapa bukan tulang kepala dan kaki? Kerana kalau kepala, wanita itu akan besar kepalanya, kalau kaki nanti akan diinjak oleh lelaki. Kenapa tulang rusuk? Kerana dekat dengan hati, untuk dijaga dan disayangi.


Kata- kata terakhir berliau disambut dengan sorak- sorak nakal pelajar lain. Saya turut ketawa. Entah mungkin senang mendengar wanita itu harus disayang dan mngkin juga tertarik dengan kisah yang didengar bahwa orang kristian juga percaya Hawa dari tulang rusuk adam..


”Berwasiatlah tentang kebaikan terhadap wanita kerana mereka diciptakan dari tulang rusuk dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Jika engkau paksakan untuk meluruskannya nescaya akan patah dan jika engkau membiarkannya tetap bengkok. Maka berwasiatlah tentang kebaikan terhadap wanita”(HR Bukhari)

Sewaktu pertama kali belajar anatomi, saya sempat mengira jumlah tulang rusuk lelaki, anehnya jumlah tetap sama dengan wanita. Masa sekolah dulu pernah juga terdengar bahawa lelaki kurang satu jumlah tulang rusuk akibat diambil oleh wanita. Sekali lagi tertipu dengan sangkaan.


Orang mudah tertipu lebih- lebih lagi dalam urusan agama. Sebagaimana yang telah dibahas pada tajuk thoriq ila fi ma’rifatillah dimana sesorang itu cenderung mempelajari agama secara taqlid(ikut- ikutan) dan berperasangka. Mungkin kerana dari kecil sudah diasuh begitu.


Sebahagian besar ibu bapa meletakkan sepenuhnya malah boleh dikatakan 100% tanggungjawab mendidik dan memperlajari agama di bahu ustaz dan ustazah disekolah.


Jadi setiap yang diperkatakan oleh guru- guru agama terus tersemat didalam hati, sehingga boleh menyebabkan mereka terkeliru antara amal yang benar- benar disyariatkan dan pendapat peribadi guru agama tersebut. Namun tidak dinafikan dalam menuntut ilmu diperlukan seorang guru untuk membimbing.


“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (atTahrim: 6)


Bahaya yang timbul dari tindakan ibu paba tadi adalah perkara- perkara bid’ah (yang diada-adakan) akan timbul. Sedangkan Allah janjikan bahawa ajaran islam yang dibawa oelh Rasulullah ini telah sempurna.


“Pada hari ini telah aku sempurnakan agama (Islam) untuk kalian, dan telah aku cukupkan nikmat-Ku atas kalian, dan Aku telah ridha Islam menjadi agama kalian”(alMaidah 5:3)


Justeru, kita kini yang bakal mewarisi dunia harus memperteguh keimanan dan ketaqwaan agar menghasilkan zuriat yang mencintai Allah dan rasulnya.. serta mempelajari agama atas dasar tanggungjawap.


Buat gadis, anak kepada ibu bapanya juga gadis yang bakal bergelar isteri dan ibu.^-^ serta peringatan buat diri ini yang sering lupa..


wanita..

kelembutannya bukanlah untuk dijual beli. tetapi untuk mendamai kan sang hati.


”Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”(arRum 30:21)



Orang sering berkata air mata adalah kekuatan bagi wanita, bagi saya ada benarnya, namun kadang kala air mata hanya menambah sesak didada serta beban dijiwa.


Kerana wanita itu sukar dimengerti. Kadang tawanya menahan duka, kadang tangisnya membawa seribu makna. Marah, sedih, gembira..rindu.... namun Allah menciptakan hambaNya supaya bisa tertawa dan menangis.


”dan bahwasanya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis”(anNajm 53: 43)


Memang wanita ingin disayang, dimanja, dibelai..tapi..sabar ye...nikah dulu..^-^


Wanita yang solehah merupakan sebaik- baik perhiasan...


"Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah." (HR Muslim)


”tidak ada perkara yang lebih bagus bagi seorang mukmin setelah bertaqwa kepada Allah daripada isteri shalihah, bila ia menyuruh maka dia mentaati, bila ia memandangnya membuat hati senang, bila bersumpah maka ia mendukungnya dan bila ia pergi maka ia dengan tulus menjaga diri dan hartanya

(Hr ibnu Majah)


"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)


Walau apa pun, kepada wanita..bersabar lah...hati- hati pada setiap langkah yang diambil, kerana wanita merupakan golongan yang paling banyak jumlahnya di neraka..


“Sesungguhnya penduduk syurga yang paling sedikit jumlahnya dari golongan wanita” (HR. Bukhari dan Muslim)


"Sesungguhnya aku melihat kalian sebagai penduduk neraka terbanyak”. (HR. Bukhari dan Muslim)


Kedua hadith ini sudah cukup jelas.


Cuma yang ingin saya sentuh adalah beberapa fenomena wanita pada masa kini yang mungkin boleh diambil ikhtibar dan pengajaran buat semua..(”,)


1. Berpakaian tetapi....

“Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat: [1] Suatu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi untuk memukul manusia dan [2] para wanita yang berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta yang miring. Wanita seperti itu tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama perjalanan sekian dan sekian.” (HR. Muslim)


2. make up atau berhias berlebihan


“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu ber-tabarruj seperti orang-orang jahiliyyah pertama.” (QS. Al Ahzab : 33). Tabarruj adalah perilaku wanita yang menampakkan perhiasan dan kecantikannya serta segala sesuatu yang mestinya ditutup karena hal itu dapat menggoda kaum lelaki.


“Barangsiapa mengenakan pakaian syuhroh di dunia, niscaya Allah akan mengenakan pakaian kehinaan padanya pada hari kiamat, kemudian membakarnya dengan api neraka.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah. Syaikh Al Albani mengatakan hadits ini hasan) Pakaian syuhroh di sini bisa bentuknya adalah pakaian yang paling mewah atau pakaian yang paling kere atau kumuh sehingga terlihat sebagai orang yang zuhud. Kadang pula maksud pakaian syuhroh adalah pakaian yang berbeda dengan pakaian yang biasa dipakai di negeri tersebut dan tidak digunakan di zaman itu. Semua pakaian syuhroh seperti ini terlarang.


make up atau berhias berlebihan ini dapat dilihat apabila menghadiri makan malam, atau perayaan tertentu.


3. wangi- wangian

Setiap wanita mana saja yang memakai wangi-wangian lalu dia berjalan melewati suatu kaum supaya mereka mencium bau wanginya itu, berarti dia telah berzina”. [Hadits ini Shahih. Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, Imam Tirmidzi. Imam Nasa'i]


wallahua'lam.....(",)m

No comments:

Post a Comment